Het gemiddelde kerstpakket wordt graag en in dank ontvangen. Meestal belooft zo’n pakket een zeer smakelijke inhoud. Je verwacht tegenwoordig dat er ook wel eens een gadget bij zit. Kortom, het krijgen van een pakket is aangenaam en je weet eigenlijk al wat je ongeveer krijgt. Een enkele keer echter krijgt het kerstpakket iets ongewoons, soms zelfs bizars. Zo gaven Japanse bedrijven hun werknemers een kerstcadeau waarbij levende kippen waren ‘verpakt’. Ongetwijfeld een goed gebaar als teken van voorspoed maar de ontvangers keken er wel raar van op. Aan de andere kant van de wereld besloot een bedrijf uit de Verenigde staten elke werknemer een potje met kiezels als kerstcadeau te geven. Het idee daarachter was dat de werknemers de kiezels (bouwstenen) van het bedrijf waren. Dat idee werd niet echt door de teleurgestelde medewerkers opgepikt.
Niet langer strak in het pak
Er doen meer rare verhalen de ronde als het om kerstpakketten gaat. Zo wilde een bedrijf in de tech-sector het personeel verrassen met een ‘onzichtbaarheidsmantel’. Eigenlijk ging het hier om een ultralichte, doorzichtige jas. Het kledingstuk werd op hilarische wijze op kantoor gedragen en zelfs de meest saaie vergaderingen werden koddig en humoristisch door deze jassen. Ook een luchtvaartmaatschappij had ooit een kerstpakket in gedachten waarbij je als medewerker letterlijk de lucht in ging. Want het pakket bestond uit een serie vlieglessen. Dat was dus een pakket, gevuld met flink wat adrenaline.
Een kerstpakket met extravagante recepten
Kerstpakketten hebben tegenwoordig vaak culinaire thema’s. Zo worden producten bij elkaar gebracht rond de keuken van Andalusië of de Turkse keuken. Een internationaal bedrijf besloot zelf een eigen thema te gaan kokkerellen. Bij de vestigingen uit alle landen werd een culinair hoogstandje aangewezen en alle werknemers wereldwijd kregen zo een pakket als een box van Pandora. Want ze konden zo diners maken in Japanse stijl met een vleugje boerenkool. Of een combi van Hawaï-ananas met Napolitaanse pizza. Over culinaire wereldreis gesproken.
Iets klein maken om de verrassing des te groter te laten zijn
Waar we goed in zijn, dat kunnen we ook in kerstpakketten uitvoeren. Dat was het credo van een bedrijf in teambuildingactiviteiten en escape rooms. Die bracht de escape room ervaring terug tot een kerstgeschenk. Hierin trof je een serie puzzels, raadsels en aanwijzingen aan. Met al die spullen kon je thuis je eigen escape room belevenissen vormgeven. En niet alleen escape rooms werden zo in miniatuur uitgevoerd. Want een ander bedrijf dat duurzaamheid en groen leven hoog had staan, verraste haar werknemers met kerst door een ‘kantoor in een terrarium’ te geven. De kleine terraria waren compleet met miniplantjes en bureaubenodigdheden. Je werkplek in miniatuur, dus.
Een kerstpakket met een kerstgedachte
Ook slim bedacht was het kerstpakket van een creatief bedrijf. Die verstrekte aan haar werknemers een ‘DIY Kerstcadeau Fabriek’. In het pakket bevonden zich de spullen en gereedschappen om eigen, unieke kerstcadeaus te maken. Het hoeft niet altijd om groot geld te gaan want een andere ondernemer kwam tijdens de kerst aanzetten met een magische sneeuwbol van waardering. De gebruikelijke kerstbonus bleef achterwege en maakte plaats voor gepersonaliseerde sneeuwbollen waarin een klein teken van waardering was verstopt. Duidelijk was dat het hier ging om de kerstgedachte en niet om het materiële.